ثبت اظهارنامه برند را چطور انجام بدهیم؟

ثبت علائم تجاری یا برند نیاز به درخواست دارد و این درخواست تحت عنوان اظهارنامه یا در فرم مخصوص به نام اظهارنامه برند باید به مرجع ثبت ارائه گردد.
شرایط ثبت اظهارنامه برند
اظهارنامه باید در فرم های مخصوص برای شخص حقیقی و شخص حقوقی در دو نسخه و به زبان فارسی تنظیم و پس از ذکر تاریخ، توسطه متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء می شود.
باید در فرم اظهارنامه ثبت علامت، مشخصات متقاضی یا متقاضیان شخص حقیقی از قبیل نام متقاضی، کد یا شماره ملی، تابعیت متقاضی، نشانی یا ذکر کد پستی، کشور محل اقامت ، شماره تلفن، شماره دورنگار و نشانی الکترونیکی (ایمیل) درج گردد و در فرم اظهارنامه ثبت علامت شخص حقوقی باید نام شخص حقوقی، نوع شخص حقوقی که تاسیس شرکت را انجام داده است ، رشته فعالیت محل و شماره ثبت، تابعیت، اقامتگاه، مرکزاصلی، نشانی، سایر اطلاعات ،شماره تلفن، شماره دورنگار، نشانی الکترونیکی(ایمیل)درج گردد.
مطالب مرتبط : ثبت شرکت و برند اولین گام از موفقیت کسب و کار حرفه ای
ممکن است اظهارنامه را نماینده قانونی شخص حقیقی یا حقوقی ( وکیل، مدیر عامل) تسلیم مرجع ثبت علامت کند که در این صورت باید مشخصات کامل نماینده قانونی نیز در اظهارنامه درج گردد.
رشته فعالیت اقتصادی مالک اعم از تولیدات صنعتی، کشاورزی و نوع خدمات متقاضی یا متقاضیان ثبت علامت باید در فرم اظهارنامه درج و مشخص گردد.
درج مشخصات دریافت کننده ابلاغ ها در ایران (در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد) نام و شماره کارت ملی و نشانی کامل با ذکر کد پستی در فرم اظهارنامه ضروری است.
اگر علامت مورد درخواست ثبت، علامت یا مارک جمعی باشد، توضیح اجمالی موضوع علامت جمعی ضروری است.
الصاق نمونه علامت در کادر مربوط مشخص شده در فرم اظهارنامه ضروری است.
توصیف و تعیین اجزاء علامت و تعیین حروف مشخص که ویژگی علامت محسوب می شوند اگر علامت مشتمل برحروف خاص باشد، لازم است.
در صورتی که علامت مشتمل بر کلماتی غیر فارسی باشد، درج آوا نویسی و ترجمه آن لازم است.
ذکر سه بعدی بودن علامت
ذکر رنگ به عنوان صفت مشخصه یا ویژگی خاص علامت ضروری است.
ذکر نوع کالاها و خدمات با مشخص کردن طبقه یا طبقات علائم تجاری
ذکر حق تقدم، در صورت درخواست
اگر ادعای حق تقدم شود در این مورد لازم است نام کشور و تاریخ ثبت اظهارنامه اصلی، شماره اظهارنامه اصلی، طبقه بندی کالا و خدمات موضوع علامت در اظهارنامه و در ستون مربوط درج گردد.
مطالب مرتبط : ثبت شرکت می تواند برای کسب و کار ها چه مزایایی داشته باشد
در صورتی که اظهارنامه مقدم، یکی اظهارنامه بین المللی یا منطقه ای باشد، تعیین کشورهایی که اظهارنامه به آن ها تسلیم شده و تعیین اداره ای که اظهارنامه به آن تسلیم شده، ضروری است.
معرفی بخش های مندرج در اظهارنامه برند
اظهارنامه برند به صورت بخش بخش تقسیم شده است.
بخش اول مربوط به مشخصات متقاضی ثبت برند و علامت تجاری می باشد.
بخش دوم مربوط به مشخصات شخصی می باشد که قرار است دریافت کننده ابلاغ ها و اخطارها باشد.
بخش سوم : مربوط به طبقات کالاهایی می باشد که برای این برند اختصاص داده اید.
بخش چهارم : مربوط به شکل برند به همراه توصیف کلی برند می باشد.
بخش پنجم : مربوط به مشخصات و توضیحات برند می باشد از جمله نوع برند ، فارسی یا لاتین بودن یا به صورت شکل بودن لوگو و همچنین اگر معنی و ریشه فارسی دارد در این قسمت نوشته می شود .
بخش ششم : مدارک هویتی و اسنادی که برای ثبت این برند ارسال کرده اید در این قسمت عنوانش قید می شود.
مطالب مرتبط: نکات مهم قبل از ثبت شرکت و برند
چند نکته در خصوص علامت تجارتی و ثبت اظهارنامه برند بدانیم
- به این موضوع توجه نمایید که ثبت اظهارنامه ثبت برند، لزوما تایید آن برند برای متقاضی تلقی نمی شود و متقاضی حتما باید منتظر اعلام نتیجه نهایی توسط اداره ثبت مالکیت معنوی باشد . پس از تایید و اخذ شماره ثبت مجوز استفاده از برند صادر می شود.
- داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
- حق استعمال انحصاری علامت تجارتی فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برساند.
- علامت تجارت قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقرارت قانون ثبت علایم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
- اجازه استفاده از علامت ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
- برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد.
- مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.
- برای ثبت چند علامت باید به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود.
- تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند
- اظهارنامه ثبت برند در 3 نسخه
- نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
- ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد. اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد،ارائه خواهد شد.
- درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید . نمونه سوم در موقع ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود. علاماتی که برجسته یا گود در روی شیی ء نشان داده می شود بر روی کاغذ نفش خواهد شد.
- بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بررو.ی صفحه قرار گیرد.
- در صورت سه بعدی بودن علامت،ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی است.
- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
- ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.
- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیت دار،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.
- مدارک مثبت هویت متقاضی
- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
- مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
- لازم به ذکر است ، چنانچه برند لاتین باشد باید کارت بازرگانی داشته باشید.
مطالب مرتبط: برای ثبت شرکت پیمانکاری باید از کجا شروع کرد




