مجله یک آموزگار : بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام می‌شود.
دلیل وجود بازاریابی محتوا در هر نقطه از جهان و خصوصا در ایران که توانایی راه اندازی آن را دارند، کمک و بهره گرفتن از انواع تکنولوژی دیجیتالی و اطلاعاتی است که به دلیل ساماندهی و هدایت فرآیند و فعالیت‌های یک سازمان و یا کسب و کاری شکل می‌گیرد.
امروزه روش های جدید برای بازاریابی محتوا وجود دارد و صرفا فقط تولید محتوای متن را شامل نمی شود. امروزه شاهد ورود شبکه های اجتماعی جدیدی مانند اینستاگرم هستیم که خود آنها نیازمند یک استراتژی برای بازاریابی محتوا است تا بتوان علاوه بر جذب کاربران جدید، فروش خود را بیشتر کرد.

مزایای بازاریابی محتوا در چیست ؟

آگاهی از برند

بیایید صادق باشیم؛ خیلی از افراد ممکن است چیزی درباره کسب‌و‌کار شما ندانند یا برند شما را نشناسند؛ پس وقت آن است که این شرایط را تغییر دهید. چگونه؟ شما می‌توانید با استفاده از بازاریابی محتوا، ترافیک سایت و لینک‌های ورودی را افزایش دهید و آن‌ها را برای معرفی برند تجاری خود به کار بگیرید. وقتی دارید راجع به کسب‌وکارتان، آموزشی به کاربران می‌دهید، مخاطب دارد شما را می‌بیند، می‌شنود و از کسب و کار شما آگاه می‌شود. پس دست به کار شوید و با تولید محتواهای خوب و ارزشمند، هرچه بیشتر برای نشان دادن تخصص خود استفاده کنید.

شناسایی مخاطبین هماهنگ با هدف

یکی دیگر از مزایای استراتژی بازاریابی محتوا شناخت مخاطبینی است که با هدف محتوای تولید شده هماهنگی کامل دارند. مسئولان وبسایتی که تمایل دارند برنامه ای موفق به وجود بیاورند باید مخاطبینی خاص خود را شناخته و آن ها را به صورت واضح درنظر داشته باشند. آن دسته از اشخاصی که به تازگی اقدام به ایجاد وب سایت و فروشگاه اینترنتی کرده اند برای اینکه بتوانند محتوای خوبی را تولید کرده و ارتباط مناسبی با مشتریان خود برقرار کنند باید به این موضوع به صورت ویژه توجه داشته باشند.

هم‌ راستا با سایر استراتژی‌های بازاریابی

محتوای خوب برای موفقیت سایر استراتژی‌های بازاریابی نیز مهم تلقی می‌شود. به‌عنوان مثال، بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از‌جمله استراتژی‌هایی است که به‌شدت تحت تاثیر محتوای خوب است. همچنین، این روش می‌تواند در فرمت‌های مختلفی نظیر برگه‌های پرینت شده، موبایل، ویدئو و شبکه‌های اجتماعی ایجاد و توزیع شود.

راهکار ارائه کنید.

شما باید محتوایی تولید کنید که وقتی حضور ندارید سخنگوی شما باشد؛ منابعی متمایز که آن‌قدر قوی هستند که پرسش‌های مخاطبان را به سرعت و سهولت پاسخ می‌‌گویند. شما باید از محتوای خود برای ترسیم تصویری از راهکارهای راهبردی بهره بگیرید؛ راهکارهایی هوشمندانه که مخاطبان برای کاهش نقاط درد خود به آن‌ نیاز دارند.

شما به عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی راه‌کار با فراهم آوردن محتوایی صحیح و راهگشا قادر خواهید بود رابطه‌ا‌ی ارزشمند با مشتریانِ بالقوه برقرار کنید. این‌گونه نه تنها می‌توانید خود را از سایر رقبا متمایز کنید، بلکه خواهید توانست تا در محبوب‌ترین جایگاه ممکن قرار بگیرید.

معرفی محصولات

یکی از مهمترین مزایای بازاریابی محتوا برای فروشگاه­های اینترنتی آن است که کمک می­کند ویژگی­های محصولات، مقایشه کالاها در برندهای گوناگون،معایت اجناس و… به صورت دقیق در اختیار کاربران قرار بگیرد و آنها بتوانند به راحتی از میان انبوه محصولات موجود در بازار، بهترین و مناسب­ترین محصول را با توجه به نیاز و شرایط خود تهیه کنند.

چه نکاتی را باید در بازاریابی محتوا رعایت کنیم؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید در بازاریابی محتوا به آن توجه داشته باشید، تولید محتوا جدید و به روز است. هر چه محتوایی که شما تولید می کنید جدید و دست اول باشد، کاربران بیشتری را می توانید به سمت سایت خود جلب کنید.

نکته بعدی که بالا هم بیان شد، منطبق بر اصول سئو و نیاز کاربران باشد. متسفانه بارها مشاهده است که بعضی از افراد در محتوای خود به تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی داخل متن استفاده می کنند. رعایت چگالی کلمات کلیدی در مطالب خیلی مهم است، و اگر به بسیار بیشتر از حد متعارف باشد، نه تنها باعث اسپم شدن مطلب شما توسط گوگل می گردد بلکه میزان خوانایی توسط کاربر را کاهش می دهد. فرض کنید که شما مطلبی را بخوانید و داخل آن همش از کلمات کلیدی یکی در میان نوشته شود.

مهمترین قوانین بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا نیز مانند هر اقدامی در دنیای وب، دارای قوانین خودش است که اگر آنها را به درستی مورد توجه قرار داده شوند، می­توانند موفقیت بسیاری برای صاحبان وب سایت­های گوناگون به همراه داشته باشند.

زمان طولانی

یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، آن است که بازاریابی محتوا به زمان نیاز دارد و به هیچ عنوان زود بازده نیست. از همین رو نمی­توان انتظار داشت تنها با تعداد محدودی محتوا و در زمانی کوتاه به نتایج چشمگیری دست یافته شود.

مخاطب واقعی

ربات و کاربران ساختگی هیچ ارزشی ندارند و صاحبان کسب و کارها نمی­توانند امید داشته باشند کاربران غیر واقعی و ربات­ها به آنها برای رسیدن به اهدافشان کمکی برسانند. در واقع بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از ربات می­تواند یک استراتژی بازاریابی محتوای مناسب باشد اما باید بگوییم این امر نه تنها به آنها یاری نمی­رساند بلکه برایشان مشکلات متعددی نیز ایجاد می­کند.

تعامل

یکی از مهمترین راه­های بازاریابی محتوا آن است که تعامل مناسبی با کاربران برقرار شود به این شکل که اگر آنها سوال یا پیامی را در میان گذاشتند، سوالات به درستی بررسی شده و پاسخ داده شوند زیرا این امر می­توانند سبب ایجاد حس اعتماد میان کاربران شده و حضور مجدد آنها در سایت را تضمین کند.

پژوهش

یکی از مهمترین مسائلی که همواره باید به آن توجه کنید، پژوهش و تحقیق است زیرا بدون آن تولید محتوا و بازاریابی محتوا ارزشی نخواهد داشت. این که یک صاحب سایت بداند چه راه­هایی اشتباه است، گوگل چه نوع استراتژی­هایی را فاقد اعتبار می­داند، کدام مسیر برای جذب مخاطب موثر است و… همگی راه­هایی هستند که می­تواند برای پیش برد اهداف یک کسب و کار موثر عمل کند.